Wereldwijd woedt een grote slag: wie wordt de grootste etenbestelsite? Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl, is voor niemand bang.

Afgelopen maand haalde de Amerikaanse online etenbezorgdienst Grubhup 50
miljoen dollar op bij investeerders; in juni deed land- en branchegenoot
Seamless hetzelfde. En in maart verzekerde Just-Eat, de grootste partij in
Europa, zich van 48 miljoen dollar van al even gulle investeerders.

Alle partijen willen de miljoenen gebruiken voor agressieve expansie.
Etenbestelsites groeien overal ter wereld als kool en dat trekt nieuwe
ondernemers en investeerders aan. Temeer omdat het verdienmodel
aantrekkelijk oogt: de bezorgdiensten bemiddelen slechts tussen besteller en
restaurant, in ruil voor een commissie (zo’n 6 procent van de omzet). Eigen
restaurants of bezorgers ontbreken. Investeringen in naamsbekendheid en
slimme zoekwoordenmarketing lijken de grootste kostenposten.

Thuisbezorgd

Ook in Nederland is Just-Eat actief, maar in ons land is een andere partij
met afstand marktleider: Thuisbezorgd.nl. Opgericht in 2000 door de
Noord-Hollander Jitse Groen tijdens zijn studie
bedrijfsinformatietechnologie aan de TU in Enschede. (Die studie heeft hij
nooit meer afgemaakt.)

Hoe lang houdt hij zich nog staande in het geweld? Gaat de geschiedenis van
Hyves zich herhalen? Met andere woorden: een populaire lokale speler die
langzaam maar zeker vermalen wordt door een internationale grootmacht?

Jitse Groen (33) barst echter van het zelfvertrouwen. "Dit is een lokale
markt. Het maakt een besteller niet uit dat je ook in andere Europese landen
een vestiging hebt." Belangrijker is, dat de site voldoende restaurants
kan aanbieden in de directe omgeving van de sitebezoeker.

Die andere klantengroep van bezorgsites - aangesloten restaurants die hun
menukaart tonen op de site - hebben al evenmin boodschap aan een
internationaal actieve site. Zij zijn tevreden als een site hen veel omzet
oplevert; een contract aangaan met een nieuwe speler die bestellers nog niet
kennen en dus weinig bestellingen levert, is niet zo zinvol.

Groen bevestigt dat, zoals zo vaak op internetmarkten, de marktleider daarom
het grote geld verdient. "Wij hebben het geluk dat we bijna-monopolist
zijn op een relatief grote markt. Nederlanders bestellen vaak eten online,
meer dan veel andere Europese landen. Daardoor verdienen we relatief meer."
Groen zette vorig jaar 72 miljoen euro om, zestig procent meer dan in 2009,
en verwacht dat de Nederlandse markt zich nog eens kan verdrievoudigen.

Volgens hem is een 'goed product' doorslaggevend: je moet bestellers
binnenhalen én vasthouden. Thuisbezorgd geeft klanten geld terug als ze hun
bestelling onverhoopt niet ontvangen - ook al is dat de fout van een ander:
het restaurant. Het investeerde ook in mobiele bestelapps. En het bedacht de
Food Tracker, waarmee je als klant kunt volgen waar je bestelling zich
bevindt.

Zelfs Laurens Groenendijk, directeur Benelux van Just-Eat zegt dat
Thuisbezorgd een beter product heeft. "Wij hebben de afgelopen jaren
het accent gelegd op sales, op het uitrollen van het concept in meerdere
landen. Maar we hebben nu de voormalige product manager van Ask.com
aangetrokken en ik ben ervan overtuigd dat we binnen anderhalf jaar het
beste product zullen hebben."

Waar Jitse Groen nog altijd honderd procent eigenaar is van zijn bedrijf,
omringt Just-Eat zich met indrukwekkende investeringsfondsen als Index
Ventures (zaten ook in Skype) en Redpoint (Netflix).

Is Thuisbezorgd niet een lekker hapje voor Just-Eat? "Met alle respect,
maar Thuisbezorgd is eigenlijk geen concurrent voor ons. Internationaal
stelt het niet veel voor en het gaat juist om de grote landen die genoeg
cash opleveren voor je uitrol", zegt Groenendijk. Just-Eat, marktleider
in Engeland, is net actief geworden in India en Brazilië na overnames van
lokale spelers.

"We zijn nummer twee in Europa,"zegt Groen "dus zo zielig zijn
we niet." Maar hij herhaalt dat het gaat om lokale dominantie. Zijn
buitenlandse kernmarkten zijn België (waar hij ook marktleider is),
Oostenrijk en Duitsland. En Parijs vindt hij interessant omdat de gemiddelde
bedrag per bestelling er zo hoog ligt, bij relatief geringe concurrentie.

Frankrijk is het eerste land waar hij onder de naam Takeaway actief is. Groen
kocht de merknaam in 2009 voor enkele tonnen.

In Duitsland woedt momenteel een fel gevecht, zo fel dat zelfs Just-Eat met
zijn diepe zakken even afwacht hoe de strijd afloopt. Groen claimt dat hij
met zijn Lieferservice nummer twee is op die markt, achter Pizza.de.
Investeerders pompen nu echter miljoenen euro's in nieuwe uitdagers als
Lieferando en Lieferheld. Groen geeft hen weinig kans: "Wij doen dit al
elf jaar, hebben alles al gezien. Die nieuwkomers moeten alles nog ervaren."

Het buitenland is nu goed voor 35 procent van zijn omzet, die (schatting Z24)
vorig jaar zo'n 108 miljoen euro bedroeg. Indrukwekkende getallen, maar ze
verbleken bij de ambities van Just-Eat. Dat mikt dit jaar op een half
miljard pond (zo'n 600 miljoen euro) aan omzet; en in 2012 op een miljard
pond.

Groen is niet onder de indruk. "Onze grootste concurrent is nog altijd de
telefoon: iemand die rechtstreek bestelt bij een restaurant. Pas dan een
partij als Just-Eat."

Nu alle grote spelers nog zo hard groeien, is er ruimte genoeg voor iedereen.
Groen: "Wat ik over vijf jaar doe? Ik denk dat ik dan gefuseerd ben met
een andere partij. Maar ik zie er nu de noodzaak nog niet van in. Wij zijn
geen Hyves. Met Hyves is het mis gegaan omdat hun product niet goed genoeg
was. En je hoefde maar één iemand in het buitenland te kennen en het was
onbruikbaar. Dat speelt niet in onze markt. Bestellers willen alleen dat hun
eten op tijd wordt bezorgd. En dat het goed is."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl